Przejdź do zawartości

Jak zostać wolontariuszem w programie "Wrocław na językach świata" - krok po kroku

Tutaj znajdziesz pakiet przydatnych informacji, które pomogą Ci w prowadzeniu spotkań językowych.
  • Awatar użytkownika
  • Adx Offline
  • Administrator
  • Posty: 23
  • Rejestracja: środa 24 lip 2024, 08:03
  • Lokalizacja: Wrocław
  • Kontakt:

Jak zostać wolontariuszem w programie "Wrocław na językach świata" - krok po kroku

Post autor: Adx »

Niżej przedstawiamy infografikę z etapami udziału w programie "Wrocław na językach świata" (określanym dalej "programem"), a pod nią bardzo szczegółowe informacje dotyczące wolontariatu w programie:

Obrazek
 
I) PODJĘCIE DECYZJI I ZAPOZNANIE SIĘ Z ZASADAMI PROGRAMU
II) ZGŁOSZENIE UDZIAŁU W PROGRAMIE
III) PODPISANIE POROZUMIENIA WOLONTARIACKIEGO
IV) PRZYDZIELENIE UCZNIA
V) PIERWSZE SPOTKANIE Z UCZNIEM
VI) KONTYNUOWANIE SPOTKAŃ Z UCZNIEM
VII) RAPORTY ZE SPOTKAŃ JĘZYKOWYCH
VIII) ZAKOŃCZENIE WOLONTARIATU
 

I) PODJĘCIE DECYZJI I ZAPOZNANIE SIĘ Z ZASADAMI PROGRAMU
  • Jeśli chcesz spróbować nauczyć języka polskiego obcokrajowca (określanym dalej "uczniem") oraz pomóc mu w poznawaniu naszej tradycji, kultury i samego miasta, to ten wolontariat jest dla Ciebie. To także szansa na poznawanie języków obcych (np. na zasadzie wymiany językowej), innych kultur i tradycji, nawiązywanie nowych ciekawych znajomości, wspólne spędzanie czasu;
  • Możesz spotykać się z uczniem w wybranym przez Ciebie miejscu spośród 69 lokalizacji udostępnianych przez partnerów programu na terenie całego Wrocławia. Miejsca te oczywiście mają różne dni i godziny dostępności, w okresie wakacyjnym często są czynne krócej. Partnerami programu są podmioty prywatne, publiczne i organizacje pozarządowe, które nieodpłatnie udostępniają nam przestrzeń do spotkań językowych (np. biblioteki, kawiarnie, kluby, fundacje, stowarzyszenia, kościoły i związki wyznaniowe). Jeśli preferujesz inne miejsce (np. mieszkanie, park, strefę relaksu w jednej z galerii handlowych, itp.), to jak najbardziej jest to możliwe. Spotkania mogą się również odbywać w formie online;
  • Można od nas wypożyczyć materiały dydaktyczne do nauczania języka polskiego jako obcego (podręczniki, ćwiczenia, fiszki, gry planszowe), udostępniamy również materiały w wersji elektronicznej. Raz w roku organizujemy bezpłatne szkolenia dla wolontariuszy (stacjonarnie + online) prowadzone przez profesjonalnych lektorów języka polskiego jako obcego, o czym informujemy wolontariuszy drogą mailową oraz na naszym forum dyskusyjnym tutaj (nabór na szkolenia rozpoczynamy z min. 2-tygodniowym wyprzedzeniem). Wystawiamy zaświadczenia z udziału w szkoleniach;
  • W każdym roku organizujemy różne eventy i wydarzenia dla wolontariuszy (oraz uczniów), jak np. spotkania planszówkowe, gry miejskie, spotkania mikołajkowe, warsztaty artystyczne, koncerty i inne aktywności. O tym wszystkim informujemy aktywnych wolontariuszy mailowo oraz na naszym forum dyskusyjnym tutaj;
  • Nie musisz mieć doświadczenia w nauczaniu, nie musisz być profesjonalistą/stką, ten wolontariat z założenia powinien być dla Ciebie przyjemnością i ciekawą przygodą, a przy okazji pomożesz komuś w zostaniu częścią polskiej, wrocławskiej społeczności;
  • Dla wolontariuszy programu dajemy możliwość uzyskania zaświadczenia o udziale w programie (w różnych wersjach językowych), umowy wolontariackiej (u nas nazywanej porozumieniem wolontariackim) oraz referencji;
  • To Ty i Twój uczeń decydujecie o terminach i intensywności spotkań językowych. Zalecamy spotkania co najmniej 1 raz w tygodniu trwające co najmniej 1 godzinę, ale nie narzucamy Tobie harmonogramu nauczania. Terminy i intesywność spotkań dopasowujecie do swoich bieżących możliwości;
  • Jeśli nie możesz tymczasowo brać udziału w spotkaniach językowych ze swoim uczniem, np. z powodu wyjazdu na urlop, wakacji, choroby, pracy i innych obowiązków, itp. - nie musisz rezygnować z wolontariatu! Wystarczy, że poinformujesz nas o tym, że musisz zrobić przerwę i mniej więcej jak długo będzie ona trwać;
  • Będziemy Cię wspierać (w granicach naszych możliwości) na każdym etapie wolontariatu w programie jeśli będziesz komunikować nam swoje potrzeby, wątpliwości, problemy. 
 
II) ZGŁOSZENIE UDZIAŁU W PROGRAMIE
  1. Aby zgłosić chęć udziału w programie jako wolontariusz/ka musisz najpierw wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj;
  2. W formularzu pytamy o istotne dla nas na tym etapie informacje, które mają ułatwić dobór ucznia i zwiększyć szanse na komfort podczas spotkań językowych. Co jest dla nas ważne:
    • znajomość języków obcych - aby uczyć języka obcokrajowca, który nie mówi jeszcze po polsku, trzeba mieć możliwość porozumienia się z nim w jakimś wspólnym języku. Musimy dobrać Tobie takiego ucznia, z którym będziesz mógł/mogła się komunikować. Jeśli uczeń już zna podstawy polskiego władanie wspólnym językiem staje się mniej istotne;
    • forma i preferowane miejsca spotkań - zarówno wolontariusze, jak i uczniowie chcą spotykać się online lub stacjonarnie w dogodnym dla siebie rejonie Wrocławia (np. w okolicy miejsca zamieszkania lub pracy). Staramy się tak dobierać tandemy i grupy, żeby zarówno wolontariuszom, jak i uczniom pasowało miejsce spotkań, albo chociaż mogli spotykać się w połowie drogi. Pamiętaj, że jako wolontariusz/ka poświęcasz swój prywatny czas i energię na bezpłatne nauczanie języka i wychodzimy z założenia, że to uczeń powinien dostosować się w jakimś stopniu do Twoich preferencji. Jeśli nie możemy znaleźć Tobie żadnego ucznia, ponieważ nikt nie chce dojeżdzać w wybrane przez Ciebie miejsce (są to np. peryferia Wrocławia lub rejon niekomfortowy komunikacyjnie) - rozważ kompromis i zaoferuj spotkania gdzieś bliżej centrum miasta. Czasem bez elastycznego podejścia nie będziemy w stanie znaleźć Tobie nikogo do spotkań językowych;
    • preferowane dni i godziny spotkań - aby przydzielić Tobie ucznia, musimy wiedzieć czy i Tobie i jemu pasują podobne dni i godziny spotkań. Nie utworzymy tandemu językowego z wolontariuszem, który np. może się spotykać tylko w weekendy i uczniem, który np. w weekendy pracuje;
    • preferencje co do liczby uczniów - niektórzy wolontariusze wolą uczyć jednego ucznia, ale jest wielu wolontariuszy, którzy preferują spotkania językowe dla większych grup, od 2 nawet do kilkunastu osób. Wybór należy do Ciebie, aczkolwiek jeśli nie czujesz się pewnie, polecamy spotkania 1-1;
    • termin, od którego możesz rozpocząć spotkania językowe z uczniem - niektórzy wolontariusze zgłaszają się np. w wakacje, ale mogą rozpocząć spotkania w późniejszym terminie (np. za dwa miesiące). Dla nas podany przez Ciebie termin rozpoczęcia jest o tyle istotny, że wstrzymamy się chwilę z poszukiwaniem ucznia - nie chcemy, żeby ktoś, komu zależy na dosyć szybkim rozpoczęciu nauki języka polskiego oczekiwał zbyt długo na spotkanie po przydzieleniu wolontariusza.
  3. Pamiętaj - zasoby uczniów, którzy zgłosili chęć udziału w programie nie są nieograniczone. Uczniowie, podobnie jak Ty, też podają preferencje co do miejsca i godzin spotkań z wolontariuszem. Jeśli z góry założysz, że chcesz uczyć tylko obcokrajowca mówiącego np. w języku chorwackim, to może być tak, że nie będziemy w stanie znaleźć Ci ucznia, ponieważ nie zgłosił się nikt mówiący w w/w przykładowo języku. Staraj się nie ograniczać co do języka lub narodowości ucznia - może to bardzo wydłużyć czas na jego przydzielenie albo w wyjątkowych sytuacjach wręcz uniemożliwić stworzenie tandemu językowego. Na przykład - jeśli żaden Norweg nie zgłosił się do programu lub zgłosił się, ale może uczyć się tylko w weekendy (a Ty go tylko w dni robocze), to szanse na utworzenie tandemu językowego bardzo maleją. Podobnie jest z innymi preferencjami podawanymi w formularzu dla wolontariuszy - nie zawsze znajdziemy ucznia, który spełni wszystkie Twoje wymagania na raz (np. wpiszesz w formularzu, że preferujesz kobietę w przedziale wiekowym 30 - 35 lat, mówiącą po hiszpańsku i znającą język polski na poziomie podstawowym, mogącą się spotykać w okolicach osiedla Gaj). Nie jest to zależne od nas jako realizatorów programu, dlatego zalecamy elastyczne podejście do tematu;
  4. Po wysłaniu formularza zgłoszeniowego na podany przez Ciebie w nim adres e-mail otrzymasz wygenerowaną automatycznie wiadomość powitalną (warto sprawdzać skrzynkę spam), w której znajdą się podstawowe informacje dot. wolontariatu;
  5. Kolejnym etapem, bez którego nie rozpoczniesz wolontariatu i bez którego nawet nie zaczniemy szukać dla Ciebie ucznia w naszych zasobach jest podpisanie Porozumienia wolontariackiego (czyli de facto umowy). O tym przeczytasz w dalszej części tego posta:
 
III) PODPISANIE POROZUMIENIA WOLONTARIACKIEGO
  1. W ramach programu wolontariat trwa co najmniej 31 dni. Zgodnie z art. 44, ust. 4 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie "jeżeli świadczenie wolontariusza wykonywane jest przez okres dłuższy niż 30 dni, porozumienie powinno być sporządzone na piśmie";
  2. Każda osoba, która chce zostać wolontariuszem musi po wysłaniu formularza zgłoszeniowego wypełnić Porozumienie wolontariackie (zwane dalej "Porozumieniem"). Można to zrobić online za pomocą tego formularza, wzór Porozumienia do wglądu w postaci pliku PDF udostępniamy tutaj
  3. Jeśli wysłałeś/aś formularz zgłoszeniowy, a nie podpiszesz online Porozumienia, to Twoje zgłoszenie zostaje usunięte i nie możesz dołączyć do grona wolontariuszy programu;
  4. Porozumienie określa "Prawa i obowiązki" oraz "Zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania świadczenia";
  5. Porozumienie może zostać zawarte na co najmniej 31 dni i maksymalnie na okres 1 roku;
  6. Jeśli Twoje Porozumienie wygaśnie (zakończy się okres, na który zostało zawarte) lub będzie bliskie terminu zakończenia - będziemy się kontaktować z Tobą drogą mailową i/lub telefoniczną z prośbą o wypełnienie online nowego Porozumienia; Jeśli nie będziesz chcieć podpisać nowego Porozumienia, np. z powodu przerwy wakacyjnej czy z powodu rezygnacji - poinformuj nas o tym. Oczekujemy sprawnej i rzeczowej komunikacji, która ułatwi nam pracę związaną z wymaganymi formalnościami;
  7. Porozumienie nie określa częstotliwości i terminów Twoich spotkań z uczniem. Zalecamy spotkania co najmniej 1 raz w tygodniu trwające co najmniej 1 godzinę, ale nie narzucamy ani Tobie ani Twojemu uczniowi harmonogramu spotkań. Częstotliwość i intesywność spotkań zależy od Was, od Waszych możliwości czasowych i organizacyjnych;
  8. Po przesłaniu przez Ciebie formularza Porozumienia sprawdzamy poprawność danych w nim zawartych (w tym dat) i jeśli wszystko jest w porządku, odsyłamy do Ciebie drogą mailową wiadomość z informacją o akceptacji przez nas Porozumienia oraz z plikiem PDF zawierającym treść podpisanego Porozumienia wraz z naszymi pieczęciami i podpisami. Po przesłaniu do nas formularza Porozumienia warto sprawdzać skrzynkę spam;
  9. Warunkiem dalszych czynności z naszej strony, tj. znalezienia Tobie ucznia i zaaranżowania pierwszego spotkania językowego, jest podpisanie Porozumienia;
 
IV) PRZYDZIELENIE UCZNIA
  1. Kiedy już otrzymamy od Ciebie Porozumienie wolontariackie i je zaakceptujemy, rozpoczynamy poszukiwanie w naszych zasobach ucznia dla Ciebie;
  2. Jeśli uznamy, że potrzebujemy od Ciebie więcej informacji, będziemy się kontaktować z Tobą drogą mailową lub telefonicznie. Zazwyczaj kontaktujemy się aby doprecyzować Twoje preferencje dotyczące miejsca lub terminów spotkań. Jeśli zaznaczyłeś/aś w formularzu zgłoszeniowym, że np. możesz się spotykać na terenie całego Wrocławia (czyli wszystkie strefy) lub w każdy dowolny dzień o dowolnej godzinie, to wolimy się jednak upewnić i uszczegółowić te informacje, ponieważ ułatwi to dopasowanie ucznia. Często się okazuje, że mimo wybrania całego Wrocławia na miejsca spotkań jednak nie do końca wolontariuszowi lub/i uczniowi pasuje przemieszczanie się na spotkanie językowe z jednego końca miasta na drugi. Wolimy dopytać o szczegóły przed utworzeniem tandemu / grupy językowej aby uniknąć takich sytuacji;
  3. I na tym etapie bardzo prosimy Was o cierpliwość. Dopasowanie ucznia to proces, który może trwać kilka dni, ale może wydłużyć się do miesięcy lub się nie udać. Składa się na to wiele czynników, z których przykładowe to:
    • wskazałeś/aś takie preferencje co do miejsca lub terminu spotkania, które uniemożliwiają nam dopasowanie ucznia, ponieważ żadnemu z uczniów, którzy oczekują na wolontariusza, te warunki nie odpowiadają lub nie posiadamy uczniów z taką dostępnością czasową. Rozwiązanie - zmodyfikuj swoje preferencje, może jednak możesz spotykać się w innym miejscu / obszarze, w innych dniach / godzinach;
    • wskazałeś/aś takie preferencje co do ucznia, które uniemożliwają nam dopasowanie - nie posiadamy takich uczniów w zasobach zgłoszeń. Jeśli np. chcesz uczyć obcokrajowca, który pochodzi ze Szwecji, mówi po angielsku, jest w wieku 30 - 35 lat, zna język polski na poziomie podstawowym, a nie mamy takich osób oczekujących na wolontariusza, to nie będziemy w stanie przydzielić Ci ucznia. Rozwiązanie - zmodyfikuj swoje preferencje co do ucznia, może jednak możesz uczyć kogoś z innego kraju lub innej narodowości i w innym przedziale wiekowym;
    • wskazałeś/aś w zgłoszeniu, że chcesz uczyć grupę, np. 5 osób, które powinny spełniać jakieś podstawowe kryteria (np. dostępność czasowa, miejsce spotkań, znajomość języka polskiego), a nie mamy 5 osób, które spełnią te wszystkie kryteria. Oznacza to, że nie utworzymy Ci takiej grupy językowej. Rozwiązanie - może zdecyduj się na naukę mniejszej liczby osób, np. zacznij od 1 ucznia lub zaproponuj inne miejsce lub terminy;
    • czasem spływa do nas tak dużo zgłoszeń od osób chcących dołączyć do wolontariatu w programie, że robi się kolejka oczekujących na przydzielenie ucznia. Koordynowaniem spotkań językowych w programie zajmuje się 1 osoba, która musi dopasować do siebie wszystkie elementy układanki (czyli dopasować uczniów i wolontariuszy biorąc pod uwagę ich preferencje co do płci, wieku, miejsca spotkań, dostępności czasowej, znajomości języka obcego lub języka polskiego, formy spotkań i liczby uczniów w grupie, itp.). Rozwiązanie - przede wszystkim cierpliwość i zrozumienie; 
  4. Jak już znajdziemy Tobie ucznia, skontaktujemy się z Tobą mailowo i telefonicznie, a z uczniem telefonicznie (sms). Tobie podamy dane kontaktowe do ucznia, a uczniowi dane kontaktowe do Ciebie. Na tym etapie musicie nawiązać ze sobą pierwszy kontakt i wspólnie ustalić propozycje miejsc spotkań i termin pierwszego spotkania językowego. Nie robicie tego za naszym pośrednictwem, ponieważ taki łańcuszek wymienianych i przekazywanych informacji na linii wolontariusz ↔ koordynator spotkań ↔ uczeń znacznie wydłużyłby proces. Poza tym dzięki bezpośredniemu kontaktowi macie już możliwość zapoznania się;
  5. Po tym jak ustalisz ze swoim uczniem preferowane miejsca i termin spotkania, kontaktujesz się z nami (z koordynatorem spotkań językowych) i przekazujesz nam te informacje;
  6. Koordynator spotkań językowych kontaktuje się ze wskazanymi przez Ciebie proponowanymi miejscami spotkań i weryfikuje ich dostępność. Jeśli dana lokalizacja jest czynna w wybranym terminie i może przyjąć tandem / grupę językową, to koordynator spotkań rezerwuje dla Ciebie i Twojego ucznia termin, następnie informuje Cię o tym fakcie (telefonicznie lub mailowo), Ty zaś informujesz o ostatecznym miejscu i terminie swojego ucznia. Jeśli uczeń Cię zignoruje i nie będzie reagować na próby kontaktu - skontaktuj się z nami. Możliwe, że będziemy musieli znaleźć Tobie inną osobę do spotkań językowych. Ludzie są bardzo różni, jedni podchodzą do tematu na poważnie, inni nie, czasem mimo wszystko nie docenia się czegoś, co otrzymuje się za darmo. Na pewno z tego powodu nie zniechęcaj się do wolontariatu w programie!;
  7. Teraz pozostaje Ci spotkać się z uczniem. Wskazówki dotyczące pierwszego spotkania językowego znajdziesz w dalszej części tego posta;
  8. Pamiętaj, że komunikacja jest bardzo ważna. Dzwoń do nas, pisz wiadomości, pytaj. Bądź też osobą elastyczną na tyle, żeby pomóc nam w dopasowaniu ucznia, a sobie umożliwić sprawne rozpoczęcie wolontariatu.
 
V) PIERWSZE SPOTKANIE Z UCZNIEM
  1. Po przekazaniu Tobie kontaktu do ucznia i uczniowi kontaktu do Ciebie udało Wam się umówić na pierwsze spotkanie językowe w ustalonym przez Was miejscu i terminie;
  2. Jeśli uczeń nie pojawi się na pierwszym spotkaniu i nie powiadomi Cię o tym oraz nie będzie reagować na próby kontaktu - powiadom nas o tym. Zakończymy z nim współpracę, a Tobie spróbujemy znaleźć innego ucznia. Twój czas i zaangażowanie są bardzo cenne i nie tolerujemy osób nieodpowiedzialnych;
  3. Zachęcamy, żeby pierwsze spotkanie miało charakter zapoznawczy. Nie rozpoczynajcie lekcji od np. gramatyki, alfabetu, itp. Przedstawcie się sobie, spytaj ucznia o jego zainteresowania, opowiedź mu coś o sobie, spytaj o jego oczekiwania co do spotkań językowych - być może uczeń chce poznać gramatykę, a może zależy mu tylko na konwersacjach dotyczących różnych tematów. Jeśli uczeń już mówi po polsku masz możliwość porozmawiania z nim w tym języku i określeniu w jakis stopniu uczeń nim włada. Określcie wspólne cele i częstotliwość spotkań;
  4. Zastanawiasz się w jakim języku uczyć obcokrajowca? Po polsku! Uczeń nie zrobi postępów jeśli nie będzie mieć żadnych wyzwań. Motywuj ucznia do używania polskiego słownictwa, nawet podstawowych zwrotów, których go nauczysz. Dotyczy to i uczniów, którzy dopiero zaczynają uczyć się naszego języka, jak i uczniów, którzy już władają językiem polskim. Czasem uczniowi będzie łatwiej mówić do Ciebie w jego natywnym języku, ale niech spróbuje powiedzieć coś po polsku, nawet jeśli musi to powiedzieć "dookoła" i nie do końca poprawnie. Ty korygując ucznia angażujesz go w poznawanie nowych zwrotów i słownictwa. Warto też dawać uczniowi zadania domowe!;
  5. Jeśli ustalisz z uczniem jego oczekiwania i zweryfikujesz jego poziom znajomości języka polskiego, będzie Ci łatwiej dobrać odpowiednie narzędzia do nauczania. Możesz uczyć wykorzystując udostępniane przez nas podręczniki, ćwiczenia, fiszki, gry planszowe, itp. w wersji papierowej lub elektronicznej. Lekcje mogą mieć różną formę, która zależna jest od tego, jakie uczeń ma oczekiwania i cele. Formy te warto ze sobą łączyć. Oto przykłady:
    • lekcje konwersacyjne - swobodna rozmowa na różnorodne tematy, dopasowane do zainteresowań lub oczekiwań ucznia. W trakcje konwersacji korygujesz błędy ucznia i wskazujesz mu prawidłowe zasady językowe. Warto dawać uczniowi zadania domowe tak, aby mógł się przygotować do kolejnego spotkania z Tobą, np. artykuł, słownictwo, itp. Możecie odgrywać różnego rodzaju scenki tematyczne;
    • lekcje gramatyczne - nauka i ćwiczenie zasad gramatycznych języka polskiego z wykorzystaniem różnych narzędzi, np. podręczników, tablic gramatycznych, ćwiczeń pisemnych, testów;
    • lekcje słuchania - rozwijanie umiejętności rozumienia ze słuchu, np. z wykorzystaniem nagrań dialogów, piosenek, podcastów, filmów;
    • lekcje pisania - tworzenie różnorodnych tekstów, zaczynając od alfabetu po rozbudowane teksty;
    • lekcje czytania - rozwijanie umiejętności czytania i rozumienia tekstów, np. z wykorzystaniem książek, artykułów, opowiadań, tekstów z internetu;
    • lekcje kulturowe - zapoznanie z polską kulturą i tradycjami, np. z wykorzystaniem filmów, prezentacji multimedialnych, zdjęć, tekstów kulturowych, podręczników, wspólnych wyjść w różne miejsca;
    • lekcje z wykorzystaniem technologii - zwiększenie zaangażowania ucznia poprzez nowoczesne narzędzia, np. quizy w aplikacjach, zadania interaktywne;
    • lekcje integracyjne - gry językowe, spotkania integracyjne, wycieczki edukacyjne (np. do teatru, kina);
    • lekcje tematyczne - pogłębianie wiedzy na konkretny temat (indywidualne ćwiczenia, praca nad specyficznymi trudnościami);
  6. Poznałeś/aś już trochę swojego ucznia, znasz jego oczekiwania i cele dotyczące nauki języka polskiego - ustal z nim termin i miejsce kolejnych spotkań i  poinformuj nas (koordynatora spotkań językowych) o tym, żebyśmy mogli Ci zarezerwować wybrane miejsce - jeśli jest taka potrzeba, czasem jest możliwość umówienia się we własnym zakresie na miejscu (np. z pracownikiem biblioteki, menedżerem kawiarni, itp.), a niektóre miejsca po prostu nie wymagają rezerwacji (np. kiedy spotykasz się w mieszkaniu, parku, w strefie relaksu w galerii handlowej, itp.).
 
VI) KONTYNUOWANIE SPOTKAŃ Z UCZNIEM
  1. Masz za sobą pierwsze spotkanie z uczniem, teraz możesz spotykać się z nim w wybranych przez Was terminach i miejscach. Zalecamy co najmniej jedno spotkanie w tygodniu trwające co najmniej jedną godzinę. Jeśli chcecie zarezerwować konkretne miejsce, skontaktuj się z koordynatorem spotkań językowych;
  2. Wspieramy twórcze podejście do prowadzenia lekcji języka polskiego - ucz tego, czego oczekuje od Ciebie Twój uczeń, różnymi dostępnymi metodami. Jeśli zabraknie Tobie pomysłów czy inspiracji, spytaj na forum innych bardziej doświadczonych wolontariuszy. Co roku w okresie powakacyjnym realizujemy bezpłatne szkolenia z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, o czym informujemy aktywnych wolontariuszy mailowo i na forum tutaj;
  3. Jeśli z jakiegoś powodu (np. wakacje, uczelnia, choroba, itp.) tymczasowo nie możesz się spotykać z uczniem - nie rezygnuj z wolontariatu! Poinformuj koordynatora spotkań językowych o potrzebie zrobienia przerwy. Wznowisz spotkania z uczniem w dogodnym dla Ciebie terminie. Jeśli będzie taka potrzeba - znajdziemy Twojemu uczniowi innego wolontariusza, a Tobie po powrocie przydzielimy nowego ucznia;
 
VII) RAPORTY ZE SPOTKAŃ JĘZYKOWYCH
  1. Co miesiąc wysyłamy do aktywnych wolontariuszy maila z prośbą o wypełnienie Raportu ze spotkań językowych (zwanym dalej "Raportem") za poprzedni miesiąc (czyli np. w sierpniu wysyłamy prośbę o wypełnienie raportu za lipiec). Raporty są nam niezbędne do tworzenia statystyk z realizacji programu, które wykorzystujemy potem do sporządzania sprawozdań dla Miasta oraz wykorzystujemy w mediach (radio, telewizja, prasa, media społecznościowe, reklama, itp.);
  2. Raport ma postać formularza online dostępnego tutaj, w którym powinieneś/aś wpisać takie informacje, jak: imię i nazwisko, adres e-mail, miesiąc, którego dotyczy raport, imiona uczniów, miejsce spotkań (opcjonalne), liczba spotkań oraz liczba godzin spotkań. Jeśli nie pamiętasz dokładnie ile razy w danym miesiącu spotkałeś/aś się z uczniem lub ile te spotkania trwały, wpisz szacunkowe dane;
  3. Zachęcamy do wysyłania Raportów, wypełnienie formularza trwa kilka minut, a dla nas to cenne źródło informacji, które przekazujemy potem w wiele innych miejsc.
 
VIII) ZAKOŃCZENIE WOLONTARIATU
  1. Jeśli chcesz zakończyć wolontariat w programie, poinformuj o tym z wyprzedzeniem koordynatora spotkań językowych. Ani my, ani Twój uczeń nie będziemy na Ciebie "źli" z tego powodu. To są Twoje decyzje, szanuj nas i swojego ucznia i nie rezygnuj bez słowa;
  2. Jeśli chcesz otrzymać od nas zaświadczenie (dostępne w różnych wersjach językowych) lub referencje dotyczące wolontariatu w programie, skontaktuj się z koordynatorem programu;
  3. Dziękujemy, że stałeś/aś się częścią tak wspaniałej inicjatywy i pomagając innym dołożyłeś/aś swoją cegiełkę do budowania wielokulturowego Wrocławia.
Adrian Rode
Wrocławskie Centrum Integracji
  • Awatar użytkownika
  • Adx Offline
  • Administrator
  • Posty: 23
  • Rejestracja: środa 24 lip 2024, 08:03
  • Lokalizacja: Wrocław
  • Kontakt:

Re: Jak zostać wolontariuszem w programie "Wrocław na językach świata" - krok po kroku

Post autor: Adx »

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Adrian Rode
Wrocławskie Centrum Integracji
Zablokowany